vrouw achter computer houdt UiTPAS vast
© Amelie Soenen

Net gestart als UiTPAS-organisatie? Op deze pagina vind je wat je nodig hebt om UiTPAS te integreren in je werking. Van de noodzakelijke hardware en software tot optionele maar nuttige zaken. Heb je een eigen inschrijvingstool of ticketsysteem? Neem dan een kijkje onderaan naar de mogelijke koppelingen met UiTPAS.

De basis: dit heb je zeker nodig

Om met UiTPAS te kunnen werken, moet je een computer, laptop, smartphone of tablet hebben. Dit is nodig om de UiTPAS-programma's te kunnen gebruiken. Zonder één van deze zaken kan je organisatie niet met UiTPAS aan de slag.

UiTPAS-balie op laptop
UiTPAS-balie op smartphone

Verder heb je maar drie zaken nodig om UiTPAS met jouw organisatie te gebruiken. Wat fijn is? Ze zijn helemaal gratis!

1. Een UiTiD

Elke medewerker verantwoordelijk voor ledenadministratie, invoer van activiteiten, de financiële afrekening of die zich op een andere manier bezighoudt met UITPAS moet een persoonlijke UiTiD aanmaken.

Je UiTiD is zoals een identiteitskaart: deze geeft je toegang tot alle UiTPAS-tools. Klik op de link hieronder en maak in slechts 2 stappen een UiTiD aan.

Een UiTiD

2. De UiTdatabank

De UiTdatabank is dé plek waar je als UiTPAS-organisatie al je activiteiten moet invoeren. Je logt in met je UiTiD en maakt in enkele stappen een activiteit aan. Hierdoor staat je aanbod meteen op heel wat vindplekken, online en offline.

Een correcte invoer in de UiTdatabank zorgt ervoor dat jouw activiteit een UiTPAS-activiteit wordt waar pashouders punten kunnen sparen of korting kunnen krijgen.

De UiTdatabank

3. De UiTPAS-balie

De UiTPAS-balie is hét UiTPAS-programma. In de balie registreer je kortingen, ken je punten en omruilvoordelen toe en maak je onkostennota’s.

Nadat je een UiTiD hebt aangemaakt, zal je lokale UiTPAS-trekker je als medewerker toevoegen en krijg je toegang tot de UiTPAS-balie. Je logt in met je UiTiD.

Je kan de UiTPAS-balie op verschillende manier raadplegen:

Niet nodig maar nuttig

In principe heb je niets anders nodig dan een computer, laptop, smartphone of tablet. Toch zijn er een aantal optionele zaken die kunnen helpen om vlotter met UiTPAS te kunnen werken binnen jouw organisatie.

NFC-lezer

Zo kan je de volgende zaken gebruiken wanneer je een computer of laptop gebruikt. Ze zorgen ervoor dat je de UiTPAS-nummers niet manueel moet ingeven:

  • NFC-lezer: deze koppel je aan jouw computer/laptop, je legt de UiTPAS-kaart erop terwijl de geïnstalleerde UiTPAS-balieapplicatie open staat. Het programma leest automatisch het UiTPAS-nummer in. Let op: een NFC-lezer kan enkel worden gebruikt wanneer de UiTPAS-balie app op je bureaublad geïnstalleerd staat. Je kunt deze dus niet in de webversie gebruiken.
  • Barcode scanner: deze koppel je aan jouw computer/laptop, je scant de barcode van de UiTPAS-kaart terwijl de geïnstalleerde UiTPAS-balieapplicatie open staat. Het programma leest de barcode automatisch in.

Koppeling met ticket- of inschrijfsysteem

Het kan zijn dat jouw organisatie werkt met een online ticket- of inschrijfsysteem. Sommige systemen hebben reeds een integratie met UiTPAS, vraag dus zeker aan jouw ontwikkelaar of dit het geval is.

Bestaat er nog geen koppeling? Dan is het is mogelijk om een integratie te maken. Dit kan zowel bij grote ticketsystemen als bij eigen ontwikkelde programma's. Hiervoor moet je een koppeling maken via de API van publiq. De informatie hierover vind je hier. Door deze integratie zal de website automatisch checken of een UiTPAS een geldig kansentarief heeft. Hierdoor moet je zelf niet manueel checken en kan de pashouder meteen na deze check betalen via jouw online betalingssysteem.

Indien er geen integratie mogelijk is, raden we aan om een veldje met het UiTPAS-nummer te laten toevoegen in het inschrijf- of boekingsformulier. De pashouder zal dan helaas nog niet kunnen betalen na het invullen, aangezien je het kansentarief nog moet controleren. Na deze manuele controle kan je het betaalverzoek van het correcte bedrag sturen via mail.